Tarikh : 9 November 2011
Hari : Rabu
Tema : Kenderaan
Sub-Tema: Kenderaan di Darat
Fokus : BM
1.0 Kemahiran Mendengar
BM
2.0 Kemahiran Bertutur
BM
3.0 Kemahiran Membaca
Standard Kandungan : BM 1.1 Mendengar dengan penuh perhatian.
BM
2.2 Bersoal jawab melalui rangsangan yang diberi.
BM
3.4Membina dan membaca suku kata.
Standard
Pembelajaran : BM 1.1.9 Membezakan jenis
bunyi yang ada di persekitaran.
BM 2.2.8
Bersoal jawab secara bersopan.
BM 3.4.6
Membina dan membunyikan tiga suku kata terbuka secara rawak.
Objektif
: Di akhir sesi
pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :
a)
Mengenal jenis bunyi-bunyi kenderaan.
b) Mengeja
perkataan dengan betul.
c)
Memadankan gambar dan perkataan dengan betul.
Kesepaduan
: KTI 2.1.10 Menyanyi
dengan sebutan yang jelas.
ST 7.1.3
Membilang objek 1-10.
KTI 1.1.5
Mewarnakan gambar dalam runag tertentu.
PSE 2.2.2
Menunjukkan semangat dan sifat positif seperti berkeyakinan.
Aktiviti:
Set
Induksi
1.
Guru memperdengarkan bunyi kenderaan di darat.
2.
Murid member respon terhadap bunyi.
3.
Guru memperkenalkan jenis-jenis kenderaan.
4.
Murid menyebut nama-nama kenderaan.
Langkah
1 ( MENGEJA PERKATAAN)
1.
Guru menunjukkan gambar kenderaan.
2.
Murid menyebut nama kenderaan yang ditunjukkan.
3.
Murid mengeja nama-nama kenderaan.
4.
Guru memberi penerangan kepada murid.
Langkah
2 ( MEMADANKAN GAMBAR DENGAN PERKATAAN)
1.
Guru menunjukkan gambar dan perkataan.
2.
Guru memberi arahan kepada murid.
3.
Murid memadankan gambar dengan perkataan.
Langkah
3 ( MENYANYI LAGU BAPAKU PULANG)
1.
Guru memperdengarkan lagu kepada murid.
2.
Murid menyanyikan lagu “Bapaku Pulang dari Kota”.
3.
Murid membuat pergerakan sambil menyanyikan lagu.
Penutup
1.
Mengimbas kembali aktiviti yang dijalankan dengan memberi soalan.
Contoh
: 1. Apakah aktiviti yang kamu pelajari hari ini?
2. Berikan kenderaan yang kamu
ketahui.
Bahan
Bantu Mengajar : Kad gambar, carta gambar, kad perkataan, lagu, lembaran kerja.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan